Monday, January 28, 2019

Secangkir Kopi Lombok




Rasa tersendiri, aromanya tidak pernah dirasai dimana-mana, tambah melekat apabila dinikmati tepi atau dalam khemah duapertiga puncak Rinjani. Memecah kedinginan 3.00 pagi sebelum summit attack seazab mahsyary (al-ucopy). Pagi petang atau tengah malam porter yang dilingkari pelikat akan memanggil kita dalam apa jua cara, cuma untuk menghidangkan secangkir kopi lombok. “Gula atau susu, pak”?. Disisinya pancake. Oh ya, banana pancake. (tersenyum dalam hati)   

Sehirup kopi lombok panas, segera mengimbau kenangan bumi lombok, pulau seribu masjid. Kampung yang tenang, jalan tar yang sempit, lori pikap pengangkutan awam bagi pendaki, tiada bas, lori kontena apatah lagi keretapi. Tapi penduduk sini bahagia. Senyum sokmo, menenang hati.

Suasana agak berlainan di Mataram. (Di gugusan ini, ada lebih dari satu Mataram) pekan agak sibuk, tapi subuh dan diniharinya, sesepi gunung Rinjani. Pengalaman mencari Masjid di penempatan Hindu agak mencabar diwaktu subuh, suara azannya ada, masjidnya tak jumpa-jumpa. Almaklumlah tidur di hotel ala Bali.

Juan, daripada seorang porter kini sudah jadi organiser. Menawarkan kopi lombok yang dimasak sendiri, enaknya fuhhh anggun. Rasa mau setiap hari. Bawa balik sini, ada yang nak minta lagi. Tak tahulah kat mana nak cari, 




Sayang Kopi lombokku sudah nak habis, 

ada sapa sapa yang boleh tambahkan buatku lagi?.

No comments:

Post a Comment